Hlavná budova múzea
Expozícia Historický vývoj Komárna a okolia od
praveku do roku 1849 a národopis regiónu sa člení na tri časti:
archeologickú, historickú a etnografickú.
Archeologická časť
expozície prezentuje najbohatšie archeologické lokality a
najvýznamnejšie nálezy z regiónu. Podunajsko je veľmi bohaté na
archeologické pamiatky, čo dokazujú odkryté osady a pohrebiská ľudí z
mladšej doby kamennej, doby medenej a bronzovej. Veľká časť vystavených
predmetov je významná aj z hľadiska európskeho archeologického bádania a
prispieva k dôkladnejšiemu spoznaniu ľudských dejín. Z doby bronzovej
(1900 - 800 pred n. l.) pochádzajú medzi inými pohrebiská
ľudu severopanónskej inkrustovanej keraniky, odkryté v Iži a Patinciach.
Vo viacerých pohrebiských z doby bronzovej sa našli meče, dýky,čakany a
bojovnícke sekery, čo je dôkazom bojovného spôsobu života týchto ľudí.
Dobu železnú na území regiónu tiež dokladajú viaceré pohrebiská, napr. v
katastrí obce Chotín. Tu sa odkrylo aj keltské pohrebisko s bohatým
súborom nálezov, z ktorého krásny bronzový náromok, zdobený filigránovou
výzdobou je jedným zo skvostov múzea.
Rimania, ktorí si podmanili keltské
obyvateľstvo, na začiatku nášho letopočtu rozšírili svoju moc na územia
dnešného Zadunajska, vytvoriac tak Panónsku provinciu. Severnou hranicou
Panónie sa stal Dunaj (limes), pozdĺž ktorého Rimania vybudovali
vojenské tábory a strážne veže. V blízkosti Komárna, na ľavom brehu
Dunaja, v katastri dnešnej Iže bol vybudovaný vojenský tábor Leányvár
(Celemantia), kde už na začiatku nášho storočia uskutočnil archeologický
výskum János Tóth Kurucz. Dnes odkrývajú pozostatky tohto tábora
pracovníci Archeologického ústavu v Nitre. Archeologická zbierka nášho
múzea z rímskeho obdobia patrí medzi najväčšie na Slovensku. Expozícia
oboznamuje návštevníkov s bohatou rímskou kultúrou. Vo vitrínach sú
umiestnené majstrovsky zhotovené terry sigilaty, kahance, bronzové
kovania debničiek, bronzové spony, drobné kamenné plastiky, atď.
Po páde Rímskej ríše (4. st. n. l.) uzatvára
obdobie sťahovania národov príchod avarských a staromaďarských kmeňov do
Karpatskej kotliny (v roku 568, resp. 896). Avari sa vo veľkom počte
usadili na území dnešného Komárna. V súčastnosti tu poznáme 8 avarských
pohrebísk. V expozícií sú prezentované bohaté nálezy z jazdeckých hrobov
z neskoroavarského pohrebiska (8. storočia) v Komárne-Lodeniciach. Možno
tu vidieť pozlátené, liate bronzové kovania opaskov a konských
postrojov, zbrane, hlinené nádoby, ktoré sa dnes radia medzi významné
avarské nálezy v Karpatskej kotline. Zvlášť upozorňujeme na krásne
kovania opasku s motívom orla a kríža, na kovanie konského postroja s
hlavou grifa a faléry s motívom leva. V jednej z vitrín možno vidieť
rekonštrukciu avarského kozeného opasku, zdobeného kovaním. Na základe
výsledkov doterajšie bádania môžeme predpokladať, že územie Komárna v
neskoršej dobe avarského kaganátu osídlila prevážne vojenská zložka tzv.
aristokracie, čo zrejme súviselo so strategickým a hospodárskym významom
tejto oblasti a s organizáciou dôležitého mocenského centra.
Keltský náramok z Chotína |
Terra sigillata z doby rímskej |
Bronzová falera z doby avarskej z Komárna |
Pamiatky z doby rímskej v archeologickej expozícii |
Pamiatky z doby avarskej v archeologickej expozícii |
Pamiatky z doby stredoveku v archeologickej expozícii |
pomocou stredovekých pracovných nástrojov, zbraní, mincí a vedút Komárna
dokumentuje život sídla Komárňanského komitátu a jeho okolia v
stredoveku. V čase tureckej expanzie v 16. storočí sa Komárno dostáva na
pomedzie habsburgskej a osmanskej ríše, komárňanská pevnosť je viackrát
obliehanátureckým vojskom, čo v expozícii dokladajú turecké zbrane,
nádoby a mince. Udalosti protihabsburgských stavovských povstaní
dokumentujú kurucké zbrane. Rozvoj obchodu a remesiel v Komárne v 18.
storočí, najmä po získaní titulu a práv slobodného kráľovského mesta
roku 1745, naznačujú výrobky komarňanských remeselníkov a pamiatky
miestneho cechovníctva. Záver historickej expozície tvorí súbor
exponátov z revolučných rokov 1848/49, kedy sa Komárno preslávilo tým,
že pod velením generála Klapku najdlhšie odolávalo presile obliehajúcej
cisárskej armády a vzdalo sa iba za určitých podmienok ako posledná
bašta maďarskej buržoáznej revolúcie.
je zameraná hlavne na charakteristické vodné remeslá, nakoľko v ľudovom
živote nášho regiónu mali a majú významú úlohu rieky, nakmä najväčšia z
nich - Dunaj. Na Dunaji pracovali početné vodné mlyny, významné bolo
rybárstvo a ryžovanie zlata, čo pre mnohé rodiny bolo takmer výlučným
zdrojom obživy. Na výstave sú prezentované náradia, potrebné k
prevádzaniu týchto remesiel, prípadne ich modely. Vo vitrínach si možno
pozrieť rybárske bárky, rybársku chatrč, harpúny, siete a ďalšie
rybárske náradia. Dnes už zabudnuté remeslo ryžovažov zlata pripomína
ryžovací stôl a ďalšie predmety, potrebné k tejto činnoti. Na mletie
obilia slúžili na začiatku nášho storočia vodné mlyny. Zmenšený model
jedného druhu mlynov, tzv. lodného mlyna je tiež vystavený v tejto časti
expozície. Významnou vrstvou komárňanského obyvateľstva boli furmanskí
gazdovia, ktorí sa stali známymi po celej krajine.Ich organizácia, ktorá
sa čiastočne vyvinula z vlečenia lodí proti prúdu Dunaja, bola takmer
vojenskou organizáciou. V expozícii je vystavená sviatočná uniforma
furmanských gazdov, zdobená striebornými gombíkmi a reťazami. V Komárne
sa tvorila jedna z najstarších uhorských dielní na výrobu maľovaného
nábytku. Výrobky tunajšíck stolárov sa dostali aj za hranice krajiny.
Maľovaná truhlica, ktorú možno vidieť na výstave, slúžia na úschovu
výbavy. Ľudový výtvarný prejav okolia Komárna dokumentujú toledové
výšivky z Chotína a prikrývky z Martoviec, zdobené červenou aplikáciou.
Druhá časť národopisnej expozície predstavuje tradičnú izbu z Martoviec,
s typickou pecou, lavicami, maľovanou posteľou a pestrými taniermi na
stene. Z ľudového odevu je vystavený bohato zdobený kroj mladej ženy z
Martoviec. Na hlave má tylovú šatku, ktorú mohla nosiť výlučne len mladá
žena, šatku na ramená zdobí zúbkovanie, charakteristické pre martovský
odev.
Remeslá |
Izba z Martoviec |
Obrazáreň múzea prezentuje najstaršie a najvýznamnejšie diela z
výtvarného fondu inštitúcie, ktoré pochádzajú z obdobia od začiatku 18.
storočia do začiatku 20. storočia.
Samostatné celky obrazárne predstavujú diela dvoch významných osobností
maliarstva 19. storočia, pochádzajúcich z tohto kraja - Árpáda Fesztyho
a Endre Komáromi Kacza.
Na jednej z čelných stien sály obrazárne je veľký obraz (4,5 x 6 m) od
Árpáda Fesztyho, zobrazujúci bitku pri Bánhide, namaľovaný v rokoch 1897
- 1898. Bojová scéna predstavuje boj maďarského vojvodcu Árpáda a
veľkomoravského kniežaťa Svätopluka. Okrem tejto majstrovky zhotovenej
historickej kompozície vlastní múzeum niekoľko žánrových obrazov,
portrétov a krajiniek Árpáda Fesztyho. Zvláštnu pozornosť si zasluhuje
jeho obraz Plač nad Jeruzalemom, namaľovaný okolo roku 1898.
Osobnosť Endre Komáromi Kacza bola určujúca pri formovaní kultúrneho
života Komárna na začiatku storočia. V zbierke múzea je niekoľko jeho
obrazov - portréty, interiéry, krajiny. Okolo roku 1900 vznikol portrét
spisovateľa Móra Jókaiho a obraz Žena v čiernom klobúku (portrét
umelcovej manželky).
Na objednávku Komárňanskej župy namaľoval portrét
významnej osobnosti uhorských dejín - Františka Rákócziho II.
Samostatnú skupinu v obrazárni tvoria maľby so sakrálnou
tematikou, medzi nimi votívny obraz komárňanského starostu z roku 1705,
ktorý je jedným z najstarších diel výtvarnej zbierky. Medzi týmito
obrazmi je aj tabuľová maľba Madona s dieťaťom z roku okolo 1730,
pravdepodobne dielo neznámeho autora severotalianskej školy, ktoré je
jedným zo skvostov múzea.
Mimoriadne cenným príkladom barokovej mestskej
maliarskej veduty je olejomaľba (1,5 x 3 m) od Karla Friedla,
znázorňujúca veľké zemetrasenie v Komárne roku 1763.
Ďalším hodnotným exponátom je olovená plastika
Ukrižovaný s Máriou Magdalénou od viedenského barokového sochára F. X.
Seegena, patriaceho do Donnerovho okruhu. Drobná kompozícia komorného
charakteru, datovaná rokom 1768, znázorňuje ukrižovaného Krista s
kľačiacou Máriou Magdalénou. Svojou vysokou umeleckou kvalitou sa toto
dielo radí medzi výrazné pamiatky barokového umenia.
Z portrétov treba vyzdvihnúž obraz Márie Terézie z roku
1750, jedno z pozoruhodných diel domáceho barokového maliarstva, ďalej
portrét Jozefa II. v kráľovskom plášti. Obraz Hansa Skallitzkého z roku
1879 znázorňuje kráľovnú Alžbetu. Reprezentatívny portrét, obľúbený v
19. storočí, je zastúpený niekoľkými podobizňami majetnejších občanov.
Nasledujúca skupina obrazov predstavuje už umenie z
prelomu 19. a 20. storočia. Objavujú sa tu žánrové obrazy, zobrazenia
krajiny i mestských ulíc. Pozornosť si zasluhuje Interiér Jánosa
Krizsána z roku 1904, Budapeštianska ulica od Antala Berkesa z roku
1913, ako aj obrazy Károlya Ferenczyho, namaľované v prvých rokoch nášho
storočia.
Obrazáreň múzea v hlavnej budove múzea |
|